Search

Sekce pro rodiče

Informace pro rodiče

Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných je upraveno v ustanovení § 16 a násl. školského zákona. Podrobnosti stanovuje vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

Školy a školská zařízení vytvářejí podmínky pro rozvoj nadání dětí, žáků a studentů, k čemuž lze uskutečňovat například rozšířenou výuku některých předmětů. Nadto může ředitel školy rozhodnout, že mimořádně nadaného nezletilého žáka na žádost jeho zákonného zástupce a mimořádně nadaného zletilého žáka nebo studenta na jeho žádost přeřadit do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku.

Pro nadané žáky může ředitel školy vytvářet skupiny, ve kterých se vzdělávají žáci stejných nebo různých ročníků školy v některých předmětech. Nadaným žákům lze v souladu s vývojem jejich školních dovedností rozšířit obsah vzdělávání nad rámec stanovený příslušným vzdělávacím programem nebo umožnit účast na výuce ve vyšším ročníku. Nadaní žáci se mohou se souhlasem ředitelů příslušných škol současně vzdělávat formou stáží v jiné škole stejného nebo jiného druhu.

Vzdělávání mimořádně nadaného žáka se může také uskutečňovat podle individuálního vzdělávacího plánu, který vychází ze školního vzdělávacího programu příslušné školy, závěrů psychologického a speciálně pedagogického vyšetření a vyjádření zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka. Individuální vzdělávací plán je závazným dokumentem pro zajištění vzdělávacích potřeb mimořádně nadaného žáka a je součástí dokumentace žáka ve školní matrice.

Semináře pro rodiče nadaných žáků

Z anamnestických dotazníků vyplynulo, že více než třetina rodičů má zájem o seminář týkající se nadaných žáků. V  roce 2023 jsme zvolili nejčastěji požadovaná témata, kterými byly podněty k rozvoji nadání, styly učení, nadaní ve vrstevnických vztazích a školní úspěšnost/neúspěšnost. Lektory byli pracovníci Pedagogicko-psychologické poradny v Plzni: 1. část PhDr. Kateřina Lohrová, 2. část Mgr. Martin Kovář. 

V  roce 2022 bylo nejčastěji požadované téma duševní hygiena nadaných. Seminář byl uveden souborným vhledem do tématu. Druhá část byla věnována konkrétním metodám a postupům – výchovným i vzdělávacím, školním i volnočasovým – podněcujícím další rozvoj nadání. Třetí část byla zaměřena na techniky péče o duševní pohodu nadaného dítěte. Lektory byli pracovníci Pedagogicko-psychologické poradny v Plzni: 1. část PhDr. Kateřina Lohrová, 2. část Mgr. Tereza Hanusová, 3. část Mgr. Martin Kovář. Jsou to pracovníci, kteří prováděli na kempech testování a zpracovávali individuální zprávy z testování.

Materiály NPI ČR určené pro rodiče nadaných a mimořádně nadaných naleznete ke stažení zde:

  • Manuál Mimořádně nadané dítě v rodině
  • Nadané dítě a rodina
  • Nadané dítě a vrstevníci
  • Problematika nerovnoměrného vývoje u mimořádně nadaných žáků

Pedagogicko-psychologická poradna pro Plzeňský kraj

V oblasti podpory nadání se zabývá diagnostikou nadání, zjišťováním speciálních vzdělávacích potřeb nadaných a zpracováváním doporučení pro vzdělávání nadaných žáků. Dále poskytuje poradenské služby nadaným a jejich rodičům a metodickou podporu (zejména pro oblast praktické aplikace poznatků psychologie a speciální pedagogiky) jejich učitelům. 

Střediska volného času (domy dětí a mládeže)

Střediska volného času poskytují zájmovou činnost zaměřenou na různé oblasti činností dětem, mládeži, pedagogickým pracovníkům i další veřejnosti, a to formou pravidelné činnosti (zájmové kroužky, kurzy, oddíly), příležitostné činnosti (akce pro veřejnost – vystoupení, výstavy, dny otevřených dveří), spontánních aktivit (otevřené kluby), táborů a pobytových akcí, soutěží, osvětové činnosti i individuální práce s nadanými žáky. 

V Plzeňském kraji jich máme 21. Adresář naleznete zde.

Středisko služeb školám Plzeň

Středisko služeb školám, Plzeň, Částkova 78 je příspěvková organizace zřízená Plzeňským krajem s cílem napomáhat školám a školským organizacím při jejich činnosti a zajišťovat potřebné technické, poradenské, informační a administrativní služby. Odborem školství mládeže a sportu Krajského úřadu (OŠMS) Plzeňského kraje je pověřeno zabezpečením okresních a krajských kol soutěží, která vyhlašuje MŠMT či Plzeňský kraj. Ve spolupráci s OŠMS organizuje letní odborné kempy a kurzy v rámci projektu Podpora talentovaných žáků v Plzeňském kraji, a to díky prostředkům Plzeňského kraje.

Regionální rozvojová agentura Plzeňského kraje, o.p.s.

Smyslem projektu Smart akcelerátor Plzeňského kraje III (SA PK III), který realizuje Regionální rozvojová agentura Plzeňského kraje, o.p.s., je podpora a rozvoj prostředí výzkumu, vývoje a inovací v kraji. Plzeňský kraj má tak příležitost rozvíjet takové podmínky a prostředí, které podnikatelům a firmám umožní inovovat a růst s cílem uspět na evropských a světových trzích. V rámci projektu již vznikla tzv. Regionální inovační strategie, jejíž nedílnou součástí je důraz na péči o zapálené žáky a talenty již na středních školách.

Strategie podpory nadání v Plzeňském kraji vznikla v září 2022 na základě výstupů expertizy mapující současný stav všeobecné podpory nadání v Plzeňském kraji realizované v rámci projektu Smart akcelerátor Plzeňského kraje II ve spolupráci Odborem školství, mládeže a sportu Plzeňského kraje, Krajskou radou pro výzkum, vývoj a inovace (KRVVI), Národním pedagogickým institutem České republiky, resp. Krajskou sítí podpory nadání a dalšími stěžejními subjekty. 

Mensa ČR

Newsletter pro rodiče

Užitečné odkazy

Testy INVENIO

Systém Invenio je určený rodičům a pedagogům dětí 1. – 6. ročníku ZŠ. Testy jsou počítačovými hrami, fungují jako kvalitní psychodiagnostické nástroje. 

QIIDO

ucelený program komplexní péče a systematický přístup, jak pomocirodičům a učitelům poznat, pochopit a uspokojit specifické potřeby mimořádně nadaných dětí a žáků v rozumové i sociálně-emoční oblasti, aby byly v životě spokojené a úspěšné. K rozvoji svého potenciálu potřebují specifický přístup ve škole i doma.

Nadané dítě

Portál pro rodiče a pedagogy, kterým záleží na rozvoji nadání a talentu jejich dětí.

Centrum rozvoje nadaných dětí

je sdružení výzkumných pracovníků, doktorandů a pregraduálních studentů Katedry psychologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně, kteří se zabývají problematikou nadaných dětí.

Centrum nadání

Centrum nadáníposkytuje programy a informace dětem a lidem s rozumovým nadáním,  podpora intelektově prospěšných aktivit. 

Časopis Svět nadání

elektronické odborné periodikum věnovaného tématu nadání a nadaných

Publikace

  • Nadané děti a jejich rozvoj, autor: Jiří Mudrák 
  • Rozumově nadaní studenti s poruchou učení, autoři: Šárka Portešová a kol.
  • Nadané dieťa: jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie, autorka: Jolana Laznibatová
  • Rozumově nadané děti s dyslexií, autorka: Šárka Portešová
  • Pět pohledů na nadání, autorka: Jana Marie Havigerová
  • Skryté nadání. Psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií, autorka: Šárka Portešová
  • Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi, autorka: Lenka Hříbková
  • Odvaha k nadání, autorka: Erika Landau
  • Zaměřeno na talenty aneb nadání má každý, autor: Vladimír Dočkal
  • Nadané dítě, autoři: Mönks a Ypenburg

Dokumenty