Search

Testování

Testování účastníků v roce 2023  zabezpečila opět Pedagogicko-psychologická poradna (dále jen PPP, http://www.pepor-plzen.cz/info) – příspěvková organizace, která je zřízena Plzeňským krajem.

Složení testové baterie v roce 2023:

CFT 20-R Cattelův test fluidní inteligence – neverbální test inteligence určený pro děti školního věku (7,6–14,11 let). Podnětový materiál je figurální povahy, díky čemuž jsou při jeho řešení částečně eliminovány kulturní a vzdělávací vlivy. Obsahuje ve dvou částech tyto subtesty: série (testovaný vybírá z pěti obrázků ten, který nejlépe doplňuje řadu), klasifikace (testovaný vybírá z pěti obrázků ten, který nepatří k ostatním), matice (testovaný vybírá z pěti obrázků ten, který správně doplňuje matici) a topologie (testovaný vybírá z pěti obrázků ten, který odpovídá pravidlům uplatněným v předloze).

I-S-T 2000 R Test struktury inteligence – test určený adolescentům od 14 let a dospělé populaci. Zadáván byl základní modul tohoto testu a modul paměťový. Základní test představuje devět skupin úloh – tři skupiny úloh pro zjišťování úrovně verbální inteligence (doplňování vět, analogie, zobecňování), tři skupiny úloh pro zjišťování numerické inteligence (počty, číselné řady, doplňování matematických znamének) a tři skupiny úloh pro zjišťování figurální inteligence (výběr obrazců, úlohy s kostkami, úlohy s maticemi). Paměťový modul pak tvoří dva paměťové subtesty – úlohy se slovy a úlohy s obrazci.

Test verbální fluence – test založený na principu vyjmenování co největšího počtu slov splňujících předem dané kritérium za omezenou časovou jednotku (zpravidla 60 s). Nejčastěji jsou používány tzv. sémantické slovní fluence, kdy má proband jmenovat slova pouze určité lingvistické kategorie (např. zvířata, dopravní prostředky atp.) a fonematická slovní fluence, kdy jmenovaná slova musí začínat pouze na určitou hlásku (např. P, N atp.). Méně často se užívá tzv. syntaktické slovní fluence, kdy slova musí splňovat např. předepsaný počet slabik. V případě testování účastníků letních kempů a kurzů bude použita varianta fonematické slovní fluence.

Test čtení s porozuměním – test sledující schopnost využívat všeobecně známých faktů a pracovat s pojmy doplňováním vynechaných výrazů do vět výběrem z nabízených možností.

Torranceho test tvořivosti – test určený ke zjišťování všeobecného tvořivého potenciálu. Představovaná figurální forma identifikuje všechny základní formy divergentního myšlení. Prostřednictvím kreslených odpovědí měří flexibilitu, originalitu, fluenci a elaboraci.

B-JEPI – varianta Eysenckova osobnostního dotazníku pro děti ve věku 9–14 let, který je tvořen 78 položkami (výroky) a sleduje obecné vlastnosti osobnosti, jimiž jsou extraverze, psychotismus, neurotismus a sklon odpovídat sociálně žádoucím způsobem.

NEO Pětifaktorový osobnostní inventář – vícerozměrný inventář postavený na pětifaktorovém modelu osobnosti. Metoda zjišťuje pomocí 60 položek vyhodnocovaných na škále míru individuálních odlišností a poskytuje údaje o pěti obecných dimenzích osobnosti, jimiž jsou neuroticismus, extraverze, otevřenost vůči zkušenostem, přívětivost a svědomitost. Odpovědi na jednotlivá tvrzení v inventáři vyjadřují názory, pocity a cíle testovaných jedinců. Inventář poskytuje informace o tom, jak jedinec obvykle přemýšlí, prožívá a jak působí na druhé.

Součástí je anamnestický dotazník, který vyplní rodiče doma, informace z něj bude součástí zprávy z testování. 

Vyzkoušejte si, jaký máte učební styl zde.


V příloze se můžete seznámit se studií Profil nadaného žáka, která je jedním z výstupů projektu. Dále je zde přístupná zpráva realizátorů sportovně-herních bloků v roce 2012.

Výstupy z testování klinickými psycholožkami z let 2010 až 2015 a psychologů z Pedagogicko-psychologické poradny v Plzni z roku 2016 až 2022.


Účastníci obdrží výstupy na závěrečném semináři k projektu, který se uskuteční v  listopadu. Ti, kteří se semináře nezúčastní, obdrží zprávu poštou.


OBECNĚ O PROFILU NADANÉHO ŽÁKA

Testování klinickými psycholožkami v letech 2010 až 2015:

VROZENÝ INTELEKT

VERBÁLNÍ INTELIGENCE (CHÁPÁNÍ SMYSLU VĚT)

TVOŘIVÉ MYŠLENÍ

OSOBNÍ DOTAZNÍK

rozšíření od r. 2011 – písemné individuální zprávy o výsledcích s doporučením rozvoje každého testovaného žáka


Dále zde naleznete 

STUDII PROFIL NADANÉHO ŽÁKA  Sonda „Jak se žije talentům nyní?“ – vyhodnocení dotazníkového šetření klinickými psycholožkami.

Dokumenty